Erasmus+

Erasmusackrediterad skola

Almunge skola har i hård konkurrens med skolor från hela landet sökt och blivit beviljad Erasmusackreditering av Universitets- och högskolerådet. Det är en slags certifiering som för det första visar att vi sedan många år bedriver ett internationellt skolutvecklingsarbete av hög kvalitet. För det andra garanterar certifieringen Almunge skola finansiering av våra internationella projekt till och med 2027.

För våra elever innebär detta att de får fortsatt möjlighet att besöka skolor i andra europeiska länder. Det innebär också att de regelbundet tar emot besök från våra partnerskolor. Almunge skolas internationella projekt ger våra elever chansen till värdeskapande lärande av hög klass. De får dessutom utveckla sin kulturella kompetens både genom att förbättra sina språkkunskaper och sin förståelse för kulturella skillnader, något som är viktigare än någonsin i dagens globaliserade samhälle. För vår personal innebär ackrediteringen möjligheter att jobbskugga på någon av våra partnerskolor. De kan även gå kurser i andra europeiska länder.

Almunge skola har idag partnerskolor i Tyskland, Finland, Holland, Spanien och Frankrike. Erasmusackrediteringen ger både elever och personal unika möjligheter till lärande och personlig utveckling.

Följ gärna projektet på Instagram. Där kommer vi att lägga ut bilder och ge fortlöpande information om hur arbetet fortskrider.

Här   (PDF, 4 MB)kan du kika i en bok med dikter och bilder som våra elever gjort inom ramen för vårt Erasmusarbete.

Sofia Källström (koordinator)              Nadia Wågnert (ämnesansvarig)

Uppdaterad: