Studie- och yrkesvägledning

Med studie- och yrkesvägledaren kan du samtala om frågor som rör utbildnings- och yrkesval, studier på gymnasienivå eller andra utbildningsformer. Du kan även få hjälp med var du kan hitta mer information och hur du kan tänka för att komma fram till att göra utbildningsval, till t ex gymnasiet.

För mer information om de olika gymnasieutbildningar du kan söka (inom Uppsala, Knivsta, Tierp och Östhammar) kan du gå in på denna länk, Gymnasieskolor

De kommunala gymnasieskolorna har ofta öppet hus som du kan delta i. För mer information hur skolorna gör med öppet hus kan du besöka skolornas hemsidor eller gå via denna länk, Öppet hus gymnasieskolor.

För att jämföra de olika gymnasieskolorna som finns i Uppsala kommun kan du läsa mer på denna länk, Hitta och jämför gymnasieskolor.

Intressetest inför gymnasiet

Om du har svårt att komma på vilket gymnasieprogram du vill söka kan kanske följande länkar hjälpa dig ytterligare. Det finns ett antal korta intressetest som du kan prova att göra. Se dem som lite roliga inslag som kanske kan ge lite nya uppslag.

Arbetsförmedlingen
Intresseguide - Start (arbetsformedlingen.se)

Gymnasieguiden
Utbildningstest, gymnasietest - GymnasieGuiden

Framtidsvalet
Intressetest - Framtidsvalet hjälper dig med vägledning inför ditt framtida jobb genom information om skolor, utbildningar, branscher, företag och yrken. Här finns massor av tips för att hitta rätt utbildning och jobb i framtiden.

AllaStudier
Test: Vilket gymnasieprogram passar dig? (allastudier.se)

DinTalang (är fokuserade på yrkesprogrammen)
Test | DinTalang

Titta på yrkesfilmer på t ex Youtube

Arbetsförmedlingen har många filmer, t ex
Jobba som snickare - YouTube
Arkitekt Yrkesfilm Arbetsförmedlingen - YouTube

YRMIS har gjort flera yrkesfilmer som finns på deras webbsida (yrmis.se) eller youtube, t ex
Miljöekonom - Kristina - YouTube
Materialdesign – Jörgen – YRMiS

Läsa om på om olika yrken

Om du vill läsa om olika yrken finns det mer information t ex på Arbetsförmedlingen Hitta yrken - Arbetsförmedlingen (arbetsformedlingen.se) och SACO Yrken A-Ö - Saco (yrken med högskoleutbildning).

Kontaktuppgifter till din studie- och yrkesvägledare (SYV) hittar du här