Värdfamiljer sökes till vårt internationella projekt

Värdfamiljer sökes inför Erasmuskonferensen i Almunge den 13-17 maj 2020

Som ni säkert har vet har Almunge skola fått medel från EU-kommissionen för att bedriva ett internationellt samarbetsprojekt. Projektet fokuserar på ämnena historia och samhällskunskap och är ett samarbete mellan följande skolor: Almunge skola (Sverige), Europaschule Ostendorf Gymnasium (Tyskland), Udens College (Nederländerna), Jakobstads gymnasium (Finland) samt AEP Lycée Saint Paul (Frankrike).

Projektet kommer att avslutas i vår med en konferens i Almunge där vi tar emot skolledare, lärare och elever från övriga partnerskolor. Ca 20 elever, fem från varje skola, deltar i konferensen och dessa behöver värdfamiljer där de kan bo under vistelsen i Sverige. Vi söker därför redan nu familjer som kan ställa upp och ta emot en gäst från Finland, Frankrike, Nederländerna eller Tyskland.

Att vara värdfamilj innebär i korthet följande:

-         hämta upp gästen i Uppsala på ankomstdagen den 13 maj

-         välkomna gästen i sitt hem 13-17 maj

-         bjuda gästen på frukost och middag under vistelsen

-         välkomna gästen att delta i familjens aktiviteter på kvällarna och eventuellt hitta på någon trevlig social aktivitet som exempelvis bowling

-         skjutsa gästen till aktiviteter etc. vid behov

-         skjutsa gästen till Uppsala på avresedagen den 17 maj

Dagtid kommer Almunge skola att stå för programmet. Med andra ord är uppdraget att ta hand om gästen på kvällarna. Ett tips är att flera värdfamiljer gör något gemensamt en kväll, exempelvis grillar eller ordnar spelkväll, så att ungdomarna får chansen att träffas och umgås. När vi har varit ute på projektresor med elever har vi sett att gemensamma aktiviteter där ungdomarna får möjlighet att träffas allihop har varit mycket uppskattade. Det är viktigt att poängtera att det ni ordnar inte behöver vara dyrt. Det mest uppskattade är oftast det enkla.

Projektspråket är engelska, men känner ni er sugna på ett ta emot en svenskspråkig gäst finns det elever från den svenskspråkiga delen av Finland i gruppen.

Vi hoppas att ni vill ta chansen att delta i vårt kulturella utbyte där ni får möjlighet att lära känna en elev från ett annat europeiskt land. Almunge skola har lång erfarenhet av internationella utbyten i olika former och i många fall har det knutits vänskapsband för livet.

Almunge skolas Erasmusgrupp

Sofia, Nadia, Orestis, Åza, Veronika, Yvonne, Victoria, Lasse och Björn