Januaribrev från rektorerna

Terminen har startat och vardagen är igång igen. En vardag där vi verkligen saknar vintern! Trots detta så är vi optimister och planerar för en traditionsenlig vinterfriluftsdag för åk 4-9 den 12/2. Detta har ni fått separat information om men har ni frågor eller funderingar så hör av er till ert barns mentor i första hand.

Måndag den 10/2 bjuder vi in till en kväll för er som är vårdnadshavare men också företag och föreningar i bygden för att se hur vi kan utveckla samarbetet kring våra barn och unga. Detta är planerat tillsammans med skolrådet utifrån en elevidé. Välkomna! (Se separat inbjudan)

Från och med måndag 3/2 så kommer det att serveras mat till pensionärer i vår matsal. Vi ser fram emot de möten som kan uppstå mellan de olika generationerna och gläds åt att fler får ta del av vår fina skolmat. Med anledning av detta så kommer matsedeln att nu och då kompletteras med någon ytterligare  rätt. På fredag den 7 feb kommer äldrenämndens och kommunstyrelsens ordföranden, Caroline Hoffstedt och Erik Pelling till skolan för att inviga pilotprojektet. För att se vad som serveras så finns matsedeln på vår hemsida. Om ni inte varit hos oss och ätit så kom gärna! Om ni inte har möjlighet till det så finns matsedeln nu även på Instagram: #måltidsservice_Almunge skola.

På hemsidan kan ni också följa vad som händer på skolan, hitta viktig information, kontaktuppgifter, scheman mm. Information för den egna klassen hittar ni i Unikum.

Upprepar också vårt önskemål om att respektera trafikreglerna runt skolan. Så här skrev vi i mitten av oktober och även i november, men vi repeterar detta igen: Det fungerar vad vi vet bra vid lämnandet och hämtandet av eleverna i vändplatsen vid idrottshallen. Men vi har märkt ett ökat tryck vid vändplatsen vid matsalen som oroar oss på flera vis. Det är många barn som rör sig över vändplanen när de blir avsläppta och flera bilar som försöker samsas om det lilla utrymmet så  vi vill göra ett förtydligande: Lämna i första hand ditt barn vid slingan nere vid idrottshallen. Om ni vill lämna vid den övre delen: Parkera i första hand på parkeringen vid kyrkan och gå med barnen över vägen eller parkera i parkeringsfickorna ute vid vägen och gå med barnen in på skolgården. Parkeringsplatserna och den övre vändplanen vid matsalen är avsedda för skolans personal samt varuleveranser.”

Några datum att ha koll på:

10/2 En kväll om samverkan för våra barn och unga. I skolans matsal 18.30

12/2 Vinterfriluftsdag åk 4-9

Vecka 8 är det sportlov

Hör av er om ni har några funderingar eller frågor!

Eva Wiman (biträdande rektor) och Bodil Eriksson (rektor)

6 februari 2020